blog

7 signalen dat het tijd is voor een nieuwe website!

18 maart 2020

Twijfel je of je een nieuwe website nodig hebt? Dan is het antwoord waarschijnlijk JA tongue-out

In sommige gevallen is het overduidelijk dat je website toe is aan vervanging. Bijvoorbeeld als deze nog in flash is gemaakt. Of als jouw persoonlijke informatie of diensten gewoon echt niet meer kloppen. Maar niet altijd is het zo duidelijk. Lees hier mijn 7 signalen dat het tijd is voor een nieuwe website!

1   You’re like Dave. Don’t be like Dave

Stamt je website nog uit de jaren ’90 en ziet hij er ongeveer zo uit? Stop dan maar gelijk met lezen. En nee, dit is niet weer in. Not like this. OK, misschien had ik deze situatie al in m’n intro kunnen noemen…

2   Je lijkt niet meer op je foto’s

Was je stiekem nog 20 kilo lichter? Of net iets beter uitgeslapen? Of ben je in de tussentijd vol voor de ‘blondes have more fun’ look gegaan en sta je nog helemaal fun-avers te zijn op je website?

Je wilt niet dat mensen je voorbij lopen op een afspraak, of dat ze de eerste minuut van het gesprek moeten bijkomen van je transformatie. Je wilt mooie, professionele en vooral representabele foto’s van jezelf tonen op je website! En ja, daar mag je best wel op je best opstaan, als het maar een beetje te reproduceren is in real-life tongue-out. 

3   Je teksten staan in de wij-vorm terwijl je in je eentje bent

Ooit werd het aangeraden om in de wij-vorm te schrijven, ook als je bedrijf een eenmanszaak is, puur om groter en succesvoller over te komen. Dit is niet meer het geval. Los van het feit dat de meeste mensen niet gek zijn, is het naar mijn mening juist fijn om te weten dat je met een individu te maken hebt. Dit maakt jouw verhaal persoonlijk en jou benaderbaar! En ohja, laten we al helemaal niet gaan schrijven in de 3e persoon…  

4   Je website is niet om aan te zien op mobiel

Eigenlijk kom je hier al jaren niet meer mee weg, maar ik begrijp het. Het vervangen van je website kost je óf een hoop tijd, óf geld. Maar de waarheid is dat mensen op hun mobiel vaak direct je website sluiten zodra ze zien dat deze niet responsive is. Ook scoor je lager in de zoekresultaten van Google, want die geeft voorrang aan responsive websites.

Als ik naar mijn eigen web-statistieken kijk, dan blijkt meer dan de helft van de bezoekers mijn website op zijn mobiel te bekijken. De mobiele weergave is dus zelfs belangrijker dan de desktop weergave! Lees ook eens dit artikel (uit 2016!) van Frankwatching voor een uitgebreider betoog om er wat aan te gaan doen! No more excuses.

5   In de loop der jaren is hij steeds onoverzichtelijker geworden

Je begon nog vrij bescheiden met 1 of 2 diensten. Je schreef een stukje over jezelf, contactformulier erbij en misschien een paar voorbeelden van je werk. Maar later kwam er steeds meer bij. Je had eigenlijk geen idee hoe je dit allemaal het beste kon toevoegen dus je hebt het gepropt waar mogelijk en misschien loopt je menu de spuigaten uit…

Dan is het tijd om eens kritisch naar de opbouw te gaan kijken! Als bezoekers niet binnen 10 seconden kunnen vinden wat ze zoeken zijn ze snel weg. Lullig, maar waar. Ben je zelf heel slecht in het aanbrengen van structuur? Laat mij je hier dan alsjeblieft mee helpen, ik hou er van cool.

6   Je website had ook van je concurrent kunnen zijn

Ik las laatst een mooie test in een blog van Aartjan van Erkel (zijn boek Maak ze gek! over online-marketing is echt een aanrader overigens). Leg je hand eens over je logo op je website en stel jezelf de vraag: had de website ook van je concurrent kunnen zijn?

Zo ja, dan kun je het bezoekers niet kwalijk nemen dat ze nog even verder kijken! Je wilt teksten op je website waaruit blijkt dat jij uniek bent, net als jouw dienst en aanpak. Met hierbij een passende huisstijl en geen 13-in-een-dozijn WordPress thema. Waarom zouden mensen anders voor jou kiezen en niet voor 1 van de vele anderen?

7   Je wordt gewoon niet blij van je eigen website

Wat de oorzaak ook is; niet blij worden van je eigen website is een duidelijk signaal! Je wilt dat je website je visitekaartje is, dat je er trots op bent en hem het liefst met de hele wereld deelt. Dat je hem op al je social media kanalen bovenaan zet en er met regelmaat naar door kan linken.

En ook belangrijk: dat je je ideale klant binnenhaalt, die van dezelfde dingen blij wordt als jij laughing 

Zitten er herkenbare signalen tussen?

Het is denk ik voor geen enkele ondernemer leuk om tot de conclusie te komen dat je een nieuwe website nodig hebt, want dit kost nu eenmaal tijd en geld en zeker als je het druk hebt nodigt dit niet uit. Maar je kunt het moment dat je zónder klanten komt te zitten beter voor zijn! Neem eens een kijkje op de rest van mijn website en laat het me weten als ik iets voor je kan betekenen smile.

(Op dit moment ben ik met zwangerschapsverlof, maar vanaf half juli 2020 weer beschikbaar voor nieuwe opdrachten. Dit geeft je mooi de tijd om goed na te denken over je wensen en om nieuwe content te verzamelen! Ik reageer waarschijnlijk niet meteen, maar neem gerust contact met me op via mijn contactformulier of op LinkedIn bij vragen of interesse!)